2013. szeptember 23., hétfő

Zene Hétfő - 4. hét: magyar rap

Mi mással is térhetnék vissza a szünetből, ha nem egy kis zenével? Hétfő van, nem is maradhat el a heti melódiaadag, íme:


Huhh, kényes témához érkeztem, néhány hónappal ezelőtt még csak nem is gondoltam volna, hogy a közeljövőben az itthoni rap-el akár csak egy cikk erejéig is foglalkozni fogok. Egyszerűen nem bírtam megtűrni azt, ha magyar nyelven hallottam meg egy rap számot, és ezért részben én, részben pedig a korosztályom a felelős. Tele voltam előítéletekkel, most pedig, mikor kezdek rájönni, hogy Magyarországon is találhatunk igényes strófákat, kicsit átverve érzem magam. Az itthoni hip-hop valljuk be, elég nehéz helyzetben van, ugyanis borzasztó nehéz kitörni egy olyan zenei műfajban utazva, amely alapjáraton is egy kisebb réteghez szól (magyarán rétegzene), úgy pedig még inkább, hogy apró országunkban ezen előadók kb. 80 %-ában az igényesség és az eredetiség olyan kevés, mint árvaházban a szülői értekezlet, és akkor még finoman fogalmaztam. Persze ez csak egy személyes vélemény, de azért szeretném szemléltetni, hogy mit értek én (1.igényes rapszöveg alatt, és mit (2.) egy tányérnyi kihányt romlott betűleves papírra locsolása alatt. A téma (mivel manapság az oly’ divatos) legyen a ribancság:

1.)                                                                                                        

Szerte szét, a szinglilét szimplán terjed szét,                
A syndicate szirénekké válnak a szende Cyntikék.
Pesti lányok, kisebb gáz fröccs, haladjatok fékkel
Rokonná válik az országnak lassan az egész 7 ker
Ha kisujjam nyújtom, tövéből húznád a bal karom
Ha jobban néznél ki, kizuhannál az ablakon
Minden szempont a szemkont
Hogy ezer irányba tetszelegj,
Itt az a foglalt dáma már, akin éppen fekszenek.
Csak a csokoládé nyugtat, ha rálátsz a csinosakra,
Aki a kicsit nem becsüli, az fürgén simogassa
Ha szeretem benned mi nincs, hát megkapom, ami van,
Ez az ürességek teljessége hétköznapian.
Aki belátta, lezseren „plezseri”, itt nincsen apelláta,
Inkább belül, mint kívül ragyogjál a sok aberráltra.

2.)

Szeretlek kislány rafinált vagy azért,
Szeretlek kurva mert megdöglessz a faszért,
Házi asszonyom tinik is meg anyukák,
Az egész életüket kukikkal álmodják,
Nem azt kell utálni aki erről beszél,
És megéli a baszást hát belemegyek ezért,
Hogy használjatok aztán dobjatok el,
Mert nem adom könnyen a faszomat el,
Fizessetek azt szeretem a legjobban,
Mikor egy estére ajándékot kaptam,
Tedd be a lemezem én addig fedezem,
Azon a csajon fura valami én asziszem,
Lehet hogy pali faszomba a travikkal,
Előhuzakodok romantikus kártyákkal,
Ki az aranypofa? a macskád te ribi,
Ha megvoltál nekem az max nekem ciki.


Remélem látni a különbséget a kettő között. Persze ezért mindig megkapom azt, hogy:

„Hát de jóó ez csak nem érted a lényegét, mert ez egy őszinte rap, ez benne a jóó!”

Erre pedig én csak annyit mondok, hogy lóf*szt! Az, hogy egy rapszöveg minden sora primitív és sablonos, hogy 30 másodperc alatt hatszor mondják ki a „f*sz”, „p*na” és „k*rva” szavakat, nem feltétlenül egyenlő az őszinteséggel. Lehet valami őszinte úgy, hogy a sorok között olvasol, hogy társadalomkritikát rejt az egész, nem pedig üres fikázást. A legnagyobb gond pedig az, hogy itthon azon előadók vannak többségben, akik nem képesek egy marék döglött molylepkénél jobban megerőltetni az agyukat (?), amikor szöveget írnak.


Viszont annál értékesebbek azok az alakulatok, akik képesek némi színt vinni hazánk hip-hop világába. Csak hogy néhányat említsek a jobbak közül: Sub Bass Monster, Animal Cannibals, Hősök, Docta & Diaz, Akkezdet Phiai (tudom, tudom, ők nem rapperek, de muszáj volt megemlítenem őket).
Egy bandát azonban direkt kihagytam a felsorolásból, ők a mai kiválasztottaim, név szerint a Punnany Massif, és az Élvezd című zeneszámuk. Nagyszerű hangszerelés (igen, hangszereket használnak), mesteri szöveg, fülbemászó refrénnel. Amolyan igazi nyári himnusz, amit bármilyen kedvemben hallgatok meg, rögtön felvidít. Minden megvan ebben a számban, amit fent elmondtam az igényes rap zenéről, és még több is, szóval csak élvezd!

Punnany Massif – Élvezd:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése